Zależy Ci na szybkim zwrocie podatku z Austrii?

Zastanawiasz się jak poradzić sobie z kartą podatkową, którą uzyskałeś pracując za granicą? Skontaktuj się z nami! Jesteśmy firmą, zajmującą się rozliczaniem podatków z zagranicy od 2006 roku! W swojej pracy zawsze kierujemy się rzetelnością oraz dbałością o Klienta. Zaufaj nam, a przekonasz się, że warto... Wystarczy tylko przesłać nam odpowiednie dokumenty ( lub wypełnić formularz kalkulacje – zwrot podatku z Austrii ). 


O zwrot podatku może ubiegać się każdy, kto pracował legalnie w Austrii, a jego pracodawca odprowadzał zaliczki na podatek. Podstawą do kalkulacji zwrotu oraz złożenia deklaracji w urzędzie skarbowym ( Finanzamt ) jest karta podatkowa - Lohnzettel wydawana przez pracodawcę do końca lutego kolejnego roku kalendarzowego. W przypadku jej braku można posłużyć się rozliczeniami miesięcznymi - Abrechnung. 

Osoby zameldowane na terenie Austrii mają obowiązek złożenia deklaracji do 30 czerwca. Pozostałe osoby nie mają takiego obowiązku. Rozliczają się dobrowolnie. O zwrot podatku za pracę w Austrii można ubiegać się za 5 ostatnich lat: 2015, 2016, 2017, 2018, 2019. 

 

Dokumenty potrzebne do rozliczenia się:

  • Lohnzettel – roczna karta podatkowa;
  • zaświadczenie z Krankenkasse w przypadku pobierania zasiłku chorobowego w Austrii;
  • zaświadczenie z AMS w przypadku pobierania zasiłku dla bezrobotnych w Austrii;
  • potwierdzenie z BUAK o wypłaconych świadczeniach;
  • zaświadczenie o dochodach z polskiego urzędu skarbowego EU/EWR;
  • E-card.

 

Czy mam obowiązek rozliczenia się z austriackim urzędem skarbowym?

Standardowo nie ma obowiązku rozliczania się.

Natomiast złożenie deklaracji podatkowej w austriackim urzędzie jest obowiązkowe w przypadku, gdy podatnik:

  • otrzymał wezwanie z urzędu, nakazujące złożyć deklarację;
  • otrzymał wynagrodzenie od co najmniej dwóch różnych pracodawców;
  • pobierał austriacką emeryturę lub rentę;
  • miał przyznane inne świadczenia w Austrii, np. bezrobotne, chorobowe, upadłościowe.

 

Rezydent czy nierezydent?

Nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają osoby, które zamieszkują lub pracują w Austrii ponad 6 miesięcy w sposób ciągły. Osoby podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu nazywane są rezydentami. Z kolei za nierezydentów podatkowych uznaje się osoby, które przebywały lub pracowały w Austrii przez okres poniżej 6 miesięcy. Status rezydenta lub nierezydenta ma decydujące znaczenie dla sposobu rozliczenia się z austriackim fiskusem.

 

Brak wspólnych rozliczeń małżeńskich

W Austrii nie ma wspólnych rozliczeń małżeńskich, tzn. wysokość dochodu współmałżonka nie ma wpływu na zwrot jak, np. ma to miejsce w Niemczech. Jeśli zarobiłeś powyżej 12.900 euro brutto i opłacałeś mieszkanie w Austrii ( doppelte Haushaltsführung ), a do tego możesz wykazać koszty podróży do Polski ( Familienheimfahrten), to możesz odzyskać wyższy zwrot podatku, aplikując o te ulgi.

 

Z jakich ulg można skorzystać w rozliczeniu z austriackim urzędem skarbowym?

Ulga z tytułu prowadzenia podwójnego gospodarstwa domowego. Ulga jest skierowana do osób, będących w związku małżeńskim, w którym jedno z małżonków mieszka w Polsce, a drugie pracuje w Austrii. Z tej ulgi mogą skorzystać również osoby stanu wolnego, które mają w Polsce niepełnoletnie dziecko/dzieci i ponoszą koszty związane z ich utrzymaniem. Ulga ta obejmuje:

  • podróże pomiędzy Polską a Austrią - koszty udokumentowane, np. imienne faktury za przejazdy;
  • zakwaterowanie - opłaty udokumentowane lub potwierdzone na paskach wypłat przez pracodawcę.

Dojazd do pracy i z powrotem – podatnik ma prawo do ulgi podatkowej z tytułu kosztów dojazdu z miejsca zakwaterowania do miejsca pracy na terenie Austrii. Ulga ta przysluguje w momencie, kiedy pracodawca nie zapewniał darmowego transportu na terenie Austrii.

Ulga na dzieci - jej wysokość uzależniona jest od ilości dzieci i wysokości pobieranego zasiłku rodzinnego, tzw. Familienbeihilfe.

 

Pamiętajmy o spójności danych, które przekazujemy

Zawsze musimy pamiętać o zachowaniu spójności naszych danych personalnych. W przypadku zmiany nazwiska – wszystkie dokumenty muszę być podpisane tym samym nazwiskiem, które widnieje na Lohnzettel.
Ponadto musimy zebrać informacje o dochodach w Polsce lub innych krajach. Niezbędna jest również historia naszego zatrudnienia, daty rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz nazwa i adres pracodawcy.
 
 

Procedura zwrotu podatku "Krok po kroku"

1. Dostarczenie do nas niezbędnych dokumentów.

Na naszej stronie internetowej w zakładce "Pobierz dokumenty" można pobrać komplet dokumentów niezbędnych do rozliczenia się. Na pierwszej stronie znajduje się instrukcja, jakie dokumenty należy do nas dostarczyć. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów wysyłamy dokumenty również na e-maila oraz za pośrednictwem poczty polskiej bezpośrednio do domu. Dokumenty można również uzyskać we wszystkich naszych oddziałach w całej Polsce.

2. Od sporządzenia deklaracji do otrzymania decyzji.

Odeślij do nas podpisane dokumenty, wtedy my zajmiemy się resztą. W momencie gdy posiadamy komplet dokumentów oraz opłaconą usługę, przystępujemy do sporządzenia zeznania podatkowego. Osobiście wysyłamy je do odpowiedniego urzędu skarbowego w Austrii. Okres oczekiwania na decyzję trwa ok. 6 miesięcy, natomiast jest to tylko termin umowny. Decyzja podatkowa przychodzi bezpośrednio do Klienta i widnieje na niej dokładna kwota zwrotu oraz informacje dotyczące konta bankowego. W niektórych przypadkach należy potwierdzić konto, dlatego niezbędne jest zachowanie ciągłości korespondencji pomiędzy nami a urzędem. W trakcie rozliczenia deklaracji przez Austriacki Urząd Skarbowy mogą przychodzić do Klienta pisma, których kopie prosimy w miarę możliwości jak najszybciej przesłać na e-maila lub pocztą tradycyjną, wtedy znacznie przyśpieszy to wydanie decyzji.

3. Zwrot podatku.

Po otrzymaniu decyzji podatkowej urząd przelewa zwrot na konto od 4 do 6 tygodni. Jeśli kwota zwrotu podatku jest niezgodna z wyliczoną, to istnieje możliwość odwołania się od decyzji w terminie jednego miesiąca od daty jej wystawienia.

 

To takie proste!

Wielu Polaków pracujących za granicą nie wie o możliwości zwrotu nadpłaconego podatku lub o nim wie, ale nie ubiega się o niego, nie mając czasu lub ochoty na bieganie po urzędach i wypełnianie formularzy. Jednak korzystając z usług biura podatkowego, procedura zwrotu staje się o wiele prostsza.

 

Skorzystaj z naszych usług!